מהו הסכם הפצה?
הסכם הפצה הוא חוזה משפטי המאפשר מכירה של מוצרים או שירותים מסוימים. מפיץ קונה בדרך כלל את המוצרים מהספק, מאחסן אותם במלאי ומוכר ללקוחות. קיים פער בין מחיר הרכישה של המוצרים מהספק לבין מחיר המכירה ללקוח, והפער הזה הוא הרווח של המפיץ. כפי שניתן לשער, יש נושאים רבים עליהם כדאי לתת את הדעת על מנת לגבש הסכם הפצה הולם והגון. בנוסף, רצוי להתייעץ עם עורך דין מוקדם ככל האפשר ולהבין את המשמעויות השונות של הסכם מן הסוג הזה.
הנושא העיקרי הנכלל בתוך הסכם הפצה הוא בלעדיות. השאלה המשפטית היא האם הספק של המוצרים מעניק למפיץ כלשהו זכות בלעדית על ההפצה. במידה והתשובה חיובית, יש לעגן זאת בהסכם וכך להבטיח את זכויות הצדדים במקרה של הפרה. במקרה ולא, עורך דין מטעם הצדדים נדרש לנסח את שיטת העבודה. הבלעדיות מתייחסת להיקף המוצרים, הטריטוריה בה הם נמכרים, משך הזמן והסימטריה.
מהם יעדי רכישה וכיצד נקבעת חובתו של המפיץ?
שני נושאים חשובים הנכללים בתוך הסכם הפצה הם יעדי רכישה וחובתו של המפיץ. ראשית, יש לציין כי מתן של זכות הפצה היא בעלת משמעות כלכלית גדולה מאוד. המפיץ חייב לעמוד ביעדי רכישה שנתיים על מנת להבטיח עמידה בהסכם. שנית, חובתו של המפיץ מוגדרת לפי מטלות מסחריות. בעיקר קובע הסכם הפצה מטלות מהסוג של שיווק, פרסום, מערך תמיכה, אחריות וכן הלאה.
לקראת סיום כדאי להזכיר את החשיבות של תנאי מכר ותשלום, פגמים, הגבלת אחריות וגובה פיצוי וגם זכויות קניין רוחני במוצר. אין להקל ראש בפרטים הקטנים של ההסכם ומאוד כדאי לגבש אותו בנוכחות של אנשי מקצוע המכירים את דיני החוזים ואת ההשלכות המשפטיות.